Nye tider gir endrede mønstre i nyttetransport

Endringer i samfunnet slår mer ut på transport enn man egentlig tenker på. Og med endrede transportmønstre er det forhandlerne som får kjenne på nye behov hos kundene.

Handler du mer på nett enn før? Til fordel for å bruke bilen og oppsøke fysiske butikker? Da er du slett ikke alene, og med alle som har foretatt et slikt skift i sitt handlemønster, har også transportmetodene blitt annerledes. For du har vel ikke tenkt på at det må flere nyttekjøretøy til, for å frakte den økte mengden av pakker som kommer med posten kontra tidligere?

Transporter

- Vi merker økt pågang av modellene vi tilbyr, med bakgrunn i endrede fraktbehov i transportbransjen. Dette er et komplekst og mangefasettert bilde med enormt mange variabler. Og det er trolig bare begynnelsen vi ser nå, siden politikerne arbeider mot mindre trafikk i tettbygde strøk og tungtrafikk., forteller Dag Weber som er markedssjef for nyttekjøretøy hos Møller Bil Asker og Bærum.
Det gir en rekke underlige tanker om hvordan fremtidens transport skal løses, godt hjulpet av politikerne selv.
- Når det dukker opp forslag som for eksempel å ha lasteterminaler utenfor bysentra, hvor lastebiler losser av lasten, og mindre – kanskje helt ned på nivå med bysykler, skal drive siste leddet av distribusjon, gjør man seg noen tanker. Det har sågar vært noen forslag om å bruke droner i sisteleddsdistribusjon, fortsetter Weber med et glimt i øyet.

Caddy

Det er ingen spøk å bli klok på fremtidens transport, den lar seg absolutt ikke lese i kaffegrut. Det arbeides intenst med å ta frem elektriske løsninger hos de store bilprodusentene, samtidig som politikerne altså strammer skruen for fossil transport på veiene.
- Det er lov å håpe at vi kommer i mål med en samstemt transportløsning i tide, som fungerer for alle parter, mener Weber.
Volkswagen har ikke tenkt å la seg overraske og har allerede planene klare for transport helt ned på så lokalt nivå som mulig.
- Stemmer det. Vi har allerede fått presentert en elektrisk bysykkel med en lastekapasitet på 200 kilo som også kan frakte en europall, avslører Weber.

Tross stor fokus på utvikling er usikkerhetsmomentene mange i bil- nyttekjøretøybransjen. Ingen har fasitsvar på hvordan fremtiden blir med stadig akselererende utvikling og påfølgende omveltninger.
Et punkt alle involverte trolig kan si seg enig i.

Crafter