Alle gode ting er tre – også for nye Touareg

Helt nye Touareg er her og den blir dermed tredje generasjon siden 2002. Den innehar fortsatt posisjonen som VWs overhode, ingen modell er større hvis man forutsetter persontransport som formål. Den nye designen får den til å innta rollen uten å virke brautende eller indiskre.

Lettere og romsligere
Touaregs dempede ytre skjuler derimot et oppkom av ny teknologi og sikkerhet. Den nye teknologien som er tatt i bruk slår ut i alle retninger, lavere vekt, økt komfort, spenstigere kjøreegenskaper, lavere forbruk og bedre plass. Ved å benytte vesentlig mer aluminium i karosseriet er vekten redusert med 106 kilo, mens finurlige løsninger har sørget for mer plass for passasjerer, samt at det også gir 113 liter mer i bagasjerommet. Dette uten å ha blitt nevneverdig lengre eller bredere enn forgjengeren. Proporsjonene på utsiden har derimot nytt godt av andre former. Det syns godt, vi lover.

Touareg

Betjeningsvennlig tross hi-tech
Når vi først er på innsiden, er det vel verdt å si noe om det digitaliserte førermiljøet. Her har instrumentene og infotainmentsystemet smeltet sammen i det VW kaller for "Innovision Cockpit". Herfra vil man ha full oversikt over alle bilens systemer og innstillinger på to store og lettleste skjermer på enten 12 eller 15 tommer. Man kan styre og overvåke alt fra radiokanal via navigasjon og kommunikasjon - til bilens oppførsel. Så å si uten å trykke på knapper. Med det suverent mest avanserte understellet på en SUV fra Volkswagen, er det nødvendig med intuitive løsninger som viser kjøremodus og underletter bruk. - I tillegg når du kjører på kveldstid vil det nye Night Vision-systemet komme godt med. Det samspiller ypperlig med de nye frontlysene IQ.Light som er bygget opp med siste skrik innen LED Matrix-teknologi. Head-up-displayet er også blitt en finesse mange verdsetter.

Gode grunner for Touareg i disse tider
Slett ikke alle er modne for å anskaffe elektrisk bil ennå, og det gjelder i kanskje enda større grad hytteeiere som ønsker å trekke tunge tilhengere. Eller om man ikke ønsker å passere snøfulle fjelloverganger uten tradisjonelt drivstoff på tanken. Tett på slike krav følger gjerne et ønske om solid firehjulsdrift som takler utfordringer med ditto høyde på bilen. I så måte er nye Touareg et glimrende alternativ med sitt sofistikerte firehjulstrekk – og som tidligere nevnt – uten å stikke seg for mye ut. Designmessig er den tydelig i slekt med T-Roc og Tiguan og sågar Atlas i USA. Den supre allrounderen er tilgjengelig med en suveren V6 turbodiesel på 3 liter som yter henholdsvis 231 og 286 hestekrefter.

Touareg