Servicehistorikk er gull verdt!
Disse to tingene sørger for at du får mest mulig for bilen din når du selger den.
Servicehistorikk - som å ha penger på bok
Vår bruktbilsjef Gard gir følgende to råd; - Først og fremst gjelder det å ha servicehistorikken i orden.
Serviceboken er på en måte bilens bankbok. Dokumentert vedlikehold og kjørelengde er de viktigste indikatorene når vi vurderer en innbyttebil, og serviceboken gir oss et klart bilde av bilens tilstand, og dermed bilens verdi. Det er derfor utrolig viktig å ha servicehistorikken i orden, siden dette gir trygghet for alle parter: Både deg som skal selge bilen, og vi som skal kjøpe den.
Hos Møller Bil Asker og Bærum selger vi rundt 1500 brukte biler i året. Manglende servicehistorikk blir ikke avvist, men manglende historikk gjenspeiles i prisen selger får for bilen og med plettfri servicehistorikk, betaler vi deretter. Det lønner seg med andre ord å ha servicen i orden.
Bruk merkeforhandler
Et annet råd vår bruktbilsjef vil gi deg er å benytte merkeforhandler;
– En merkeforhandler kan bilen din, er "online" med fabrikken til enhver tid, og reparerer/oppgraderer bilen etter produsentens definerte vedlikeholdskrav. Et verksted som tar inn alle merker kan gjøre en god jobb, men det er merkeforhandlerne som er spesialistene. Hos oss har vi for eksempel egne mekanikere for Volkswagen. Disse er spesialopplært innen de respektive merkene, og kan de til fingerspissene. Det er rett og slett et kvalitetsstempel. Valget av verksted kan derfor også slå ut på prisen.
– Hvis man ser for seg et tenkt scenario der man har to identiske biler, men den ene har vært tatt hånd om av merkeverksted, og den andre ikke har det, er valget enkelt, det blir bilen som har blitt tatt hånd om av spesialister.